Неправилно подбрано масло може да има сериозни последици за бюджета ти!
Знаеш ли, че ако използваш масло различно от предписаното от производителя се променя и начина по който функционира двигателя? Тези промени могат да доведат до намалено КПД, повреда или дори блокаж! Всеки двигател е конструиран да работи с определен тип масло. Препоръчаната от производителя формула изпълнява по най-добрия начин своите функции – смазване, уплътняване, охлаждане, почистване, защита от корозия.
Грешка № 1 – Не се спазват предписаните от производителя спецификация и вискозитет.
Всяко масло е проектирано да съответства на начина по който работи двигателя на определено МПС – било обикновен автомобил, спортен мотоциклет или тежко натоварен камион. Много често шофьорите не са запознати какво е предписано от производителя и използват масло което не е съвсем или изобщо не е подходящо за техния автомобил.
Решениe – Проучи какви параметри предписва производителят за твоя автомобил.*
Най-лесно е да провериш в упътването на производителя (сервизната книжка). Ако нямаш такава, може да потърсиш в сайта на производителя или в Google. Тук е важно да гледаш за две неща:
Първо – Спецификация за дадения модел автомобил (например MB 229.51 – спецификация на Mercedes за масло с удължен пробег за дизелови двигатели с DPF (DPF – филтър за твърди частици). Най-често спецификацията е комбинация от букви и цифри.
Второ – Вискозитет (например 5W-30/10W-40…)
Вискозитетът дава информация за гъстотата на маслото в даден температурен обхват, а Спецификацията определя точно дали маслото е подходящо за конкретен автомобил.
Един пример: Ако автомобилът ти изисква масло със Спецификация 229.51 можеш да използваш както масла 5W-30, така и 5W-40 – стига да поддържат тази Спецификация.
И обратно – има много масла 5W-30/5W-40 които не поддържат Спецификация 229.51 – тогава не е препоръчително да ги използваш.
Информация за това кои Спецификации поддържа дадено масло е задължително да има на етикета му.
След като знаеш тези неща е лесно – трябва само да сравниш дали предписанията на производителя (спецификация и вискозитет) фигурират на етикета на маслото което си избрал.
Грешка № 2 – Сляпо доверие на „Експерти“.
Разбираемо е, ако някой не знае спецификацията за автомобила си, да се довери на по-компетентен по темата – майстор в автосервиз или търговец в специализиран магазин.
Първо, интересното тук е, че не всички от тях са наясно с материята. Някои хора в бранша например препоръчват “по-гъстичко масло” – (разбирай с вискозитет 10W-40/15W-40) за автомобили над 200 000 км., независимо от възрастта на автомобила. Това е заради мита, че двигателят вече е „по-изхабен“ и „по-тънките масла“ не вършат работа. За автомобили, произведени през 90-те години на 20-ти век няма да е проблем, но за такива след 2003 – 2005 г. това вече се отразява осезаемо на работата на двигателя. Нека приемем че тук специалистите могат да те подведат несъзнателно поради своето незнание.
Има обаче и втори вариант. Дори “Експертите” да са наясно точно какво масло ти трябва, на този етап много хора биват умишлено подлъгвани от думите на нечестни “майстори и търговци”, които им пробутват продукта който имат в наличност или който им носи най-голяма печалба.
Решение – Настоявай за масло, което е предписано за твоя автомобил.
Вече разбра как да провериш какво е то.
Грешка № 3 – Употреба на масло с неясен произход.
Третата често срещана грешка е употребата на масло с неясен произход, което в много от случаите е с „компромисно“ качество.
Основното изискване за едно добро масло са качествени и съвременни съставки – базови масла и присадки (добавки). Масло, произведено от свежи базови масла (не рециклирани) и достатъчно количество добавки (намаляващи триенето, отвеждащи топлината, антикорозионни и др.) ще изпълнява много по-добре своите функции от масло, произведено от рециклирани масла с намален (или драстично намален) пакет добавки.
Логично тук изниква въпросът за произхода и каналите за дистрибуция на дадено масло (някои марки не дават информация за това какъв е произхода на продуктите им или споменават например само Made in EU…?).
Не е за подценяване и опасността от изцяло фалшиви продукти.*
Решение – Проучи по-внимателно произхода на маслото.
Като минимум трябва да провериш дали има обозначена страна на производство, адрес и контакти на фирмата производител. “Made in EU” или “Произведено в ЕС за…” не дава голяма представа от къде идва и кой е производителя на маслото което искаш да налееш в двигателя на автомобила си.
Също така може да провериш дали избраната марка масло е и производител на масла или е само търговска марка. Потърси в Google maps – street view адреса от етикета или сайта на марката. Ако няма сайт или при търсенето се покаже жилищна сграда – нека всеки сам направи изводи от това.
Освен произход и канали за дистрибуция важен е и следния въпрос: Всички производители ли влагат качествени съставки имайки в предвид изнесеното производство в близки и далечни страни и ценовата война за по-бедните пазари?
Въпреки всичко това, на пазара има добри масла. Използването на такова може да бъде само от полза. Доброто масло запазва двигателя от преждевременно износване, прегряване и редица други проблеми, свързани със съкращаването на живота му. Също така спестява значителни средства чрез удължени интервали за смяна и икономия на гориво (резултат от правилното функциониране на двигателя).
* Ако не знаеш какво масло препоръчва производителят за твоето МПС, можеш да провериш тук:
https://www.midland.ch/en/oil-finder
* Повече за производството на фалшиви масла можеш да разбереш тук:
https://www.youtube.com/watch?v=Kk7gtIJfvzw