fbpx
Проверка на маслото в двигателя.

Проверката на моторно масло с щека може да звучи просто, но е ефикасно. Освен това е бързо и безплатно.

Подготовка

Автомобилът трябва да е на равно, с изключен двигател. Ако сте шофирали до този момент трябва да изчакате известно време, докато маслото се оттече в картера. След това извадете щеката от двигателя и почистете долния край (с индикации за нивото на масло от черти или дупки) със салфетка или парцал. 

Ниво на маслото

Ниско ниво

След като сте почистили щеката, поставете я отново в отвора. След това пак я извадете и вижте докъде е нивото на маслото. Ако не се вижда масло или е под минимума – незабавно долейте масло!

Маслото трябва да се проверява редовно. Ако “харчи” 0,5-1 л. на 10 000 км. е в рамките на нормалното. Но ако разхода на масло се вдигне до 1 л. на 2000 км. е време да се обърнете към специалист, за да открие на какво се дължи това. 

Не чакайте нивото да падне до минимум за да долеете. Ако двигателя събира 4 л. и от минимума до максимума е 0,8 л. означава че двигателя работи с 20% по-малко масло! Което са 20% по-малко присадки (добавките които правят разликата в едно масло). Един литър по-малко масло води до 30% повече отлагания!

Освен да контролира триенето и износването на металните повърхности, маслото служи и за охлаждане, защита от окисляване и почистване на двигателя. Следователно е добре да е в пълен капацитет, особено ако автомобила се експлоатира на високи обороти, с голям товар или при високи температури.

Високо ниво

Възможно е нивото на маслото да се е повишило от последния път когато сте проверявали. Това може да се дължи на проникване на кондензна вода, гориво или охлаждаща течност в маслото. Всяко от трите е причина за безпокойство.

Кондензна вода – често срещана при автомобили на природен газ, които се шофират на кратки разстояния. Ако сложите капка от маслото на нагорещен колектор и пука – това е ясен признак за наличието на вода в маслото. А поради ред технически причини може да се стигне и до навлизане на гориво или охладителна течност в маслото. Признак за изтичане на охлаждаща течност/вода от охладителната система могат да са кафяви мехурчета или изсъхнали кафяви остатъци над линията за нивото на маслото на щеката. Друг явен признак е бял дим със сладка миризма от ауспуха. 

За да сте напълно сигурни може да източните малко масло от картера. Понеже водата е по-тежка от петролните продукти, ще си проличи дали има разлика в консистенцията на маслото. 

С каквото и да е смесено маслото – значително се намалява вискозитета и качеството му и трябва причината незабавно да бъде отстранена и маслото сменено.

Ако пък случайно сте наляли повече масло от колкото е нужно – това също може да е предпоставка за нежелани реакции. При въртене на коляновия вал се образува пяна, което може да доведе до прегряване на маслото, окисляване или загуба на налягане на маслото.

Остаряло масло

Състоянието на едно масло, влязло вече в употреба, се определя от условията на шофиране, качество на горивото, състоянието на двигателя, качеството на маслото като ново и климата. Ако маслото е наред би трябвало да изглежда гладко, лъскаво и донякъде прозрачно. Ако има зацапани отлагания или зърнести частици е време да го смените… Същото важи и ако е прекалено гъсто или има мирис на развалено.

Може да експериментирате. Направете следният тест – поставете капка масло от двигателя в малко вода – ако капката се разпростре (вместо да си стои като капка) е време за смяна.

За финал – проверявайте редовно маслото в двигателя. По-добре превенция, отколкото лечение. Така ще си спестите пари от ненужни ремонти. Естествено маслото, което използвате трябва да има нужните съставки. 

Използвайте само масла с гарантиран произход и спецификации за вашият автомобил!

 

Филтри

Цена

Категории продукти

Тип масло

Вискозитет

Разфасовка