I. Видове спецификации според Организации
Обозначаването на лубрикантите е важно, тъй като в днешно време съществуват както множество смазочни продукти, така и много голям брой МПС и съоръжения, където има различни изисквания за това какъв да е продукта използван за смазване. Ето списък на някои от ключовите организации и техните спецификации за смазочни продукти, с изключение на спецификациите на производителя на оригинално оборудване (OEM):
SAE: ДРУЖЕСТВО НА АВТОМОБИЛНИТЕ ИНЖЕНЕРИ
ACEA: ASSOCIATION DES CONSTRUCTEURES EUROP D’AUTOMOBILES
API: АМЕРИКАНСКИ ПЕТРОЛЕН ИНСТИТУТ
JASO: ЯПОНСКА ОРГАНИЗАЦИЯ ЗА АВТОМОБИЛНИ СТАНДАРТИ
ILSAC: МЕЖДУНАРОДЕН КОМИТЕТ ЗА СТАНДАРТИЗАЦИЯ И ОДОБРЕНИЕ НА СМАЗОЧНИ МАТЕРИАЛИ
ISO: МЕЖДУНАРОДНА ОРГАНИЗАЦИЯ ПО СТАНДАРТИ NLGI: НАЦИОНАЛЕН ИНСТИТУТ ЗА СМАЗОЧНИ ГРЕСИ
ASTM: АМЕРИКАНСКО ОБЩЕСТВО ЗА ИЗПИТВАНЕ НА МАТЕРИАЛИ
· SAE (Дружество на автомобилните инженери):
SAE класифицира маслата на:
- Моноградни – Масла с вискозитет, който отговаря на изискванията само на един клас от системата за класификация SAE, например SAE 30,40
- Многостепенни- Масла, които отговарят на вискозитета на повече от една
класификация на вискозитет по SAE и е подходящо за използване при по-широка температура, например SAE 5W-30, 20W-50
· API (Американски петролен институт):
API класификациите за двигателни масла се характеризират с 2 букви.
Колкото по-висока е втората буква, толкова по-нова е спецификацията.
API стандарти – бензинови двигатели
Категория | Статус | Обслужване |
SP |
Представен през май 2020 г., предназначен да осигури защита срещу нискоскоростно предварително запалване (LSPI), защита от износване на веригата за синхронизация, подобрена защита от високотемпературни отлагания за бутала и турбокомпресори и по- строг контрол на утайки и лакове. API SP с Resource Conserving съвпада с ILSAC GF-6A чрез комбиниране на API SP производителност с подобрена икономия на гориво, защита на системата за контрол на емисиите и защита на двигатели, работещи с горива, съдържащи етанол до E85. |
|
SN |
Текущ |
За 2020 и по-стари автомобилни двигатели. Предназначена да осигури подобрена защита от високотемпературни отлагания за бутала, по-строг контрол на утайки и съвместимост с уплътненията. |
SM | Текущ | За 2010 и по-стари автомобилни двигатели. |
SL | Текущ | За автомобилни двигатели от 2004 г. и по-стари. |
SJ |
Текущ |
Въвежда нови изисквания за производителност на бензиновите двигатели, включително по-добър контрол върху високотемпературните отлагания и окисляването на маслото. За автомобилни двигатели от 2001 г. и по-стари. |
SH |
Остарели |
Въвежда нови изисквания за производителност на бензиновите двигатели, включително по-добър контрол върху високотемпературните отлагания и окисляването на маслото. ВНИМАНИЕ: Не е подходящ за употреба в повечето бензинови автомобилни двигатели, произведени след 1996 г. Може да не осигури адекватна защита срещу натрупване на утайки от двигателя, окисляване или износване. |
SG |
Остарели |
Въвежда нови изисквания за производителност на бензиновите двигатели, включително по-добър контрол върху високотемпературните отлагания и окисляването на маслото. ВНИМАНИЕ: Не е подходящ за използване в повечето бензинови автомобилни двигатели, произведени след 1993 г. Може да не осигури адекватна защита срещу натрупване на утайки от двигателя, окисляване или износване. |
SF |
Остарели |
Въвежда нови изисквания за производителност на бензиновите двигатели, включително по-добър контрол върху високотемпературните отлагания и окисляването на маслото. ВНИМАНИЕ: Не е подходящ за употреба в повечето бензинови автомобилни двигатели, произведени след 1988 г. Може да не осигури адекватна защита срещу натрупване на утайки от двигателя. |
SE |
Остарели |
Въвежда нови изисквания за производителност на бензиновите двигатели, включително по-добър контрол върху високотемпературните отлагания и окисляването на маслото. ВНИМАНИЕ: Не е подходящ за използване в повечето бензинови автомобилни двигатели, произведени след 1979 г. |
SD |
Остарели |
Въвежда нови изисквания за производителност на бензиновите двигатели, включително по-добър контрол върху високотемпературните отлагания и окисляването на маслото. ВНИМАНИЕ: Не е подходящ за използване в повечето бензинови автомобилни двигатели, произведени след 1971 г. Използването в по-модерни двигатели може да причини незадоволителна производителност или повреда на оборудването. |
SC |
Остарели |
Въвежда нови изисквания за производителност на бензиновите двигатели, включително по-добър контрол върху високотемпературните отлагания и окисляването на маслото. ВНИМАНИЕ: Не е подходящ за използване в повечето бензинови автомобилни двигатели, произведени след 1967 г. Използването в по-модерни двигатели може да причини незадоволителна производителност или повреда на оборудването. |
SB |
Остарели |
Втората най-стара категория спецификация на API, с ограничена защита срещу износване на двигателя и отлагания. ВНИМАНИЕ: Не е подходящ за използване в повечето бензинови автомобилни двигатели, произведени след 1951 г. Използването в по-модерни двигатели може да причини незадоволителна производителност или повреда на оборудването. |
SA |
Остарели |
Най-старата категория услуги на API за бензинови двигатели, без добавки за защита. Не е подходящ за използване в повечето съвременни двигатели. ВНИМАНИЕ: Не съдържа добавки. Не е подходящ за употреба в повечето бензинови автомобилни двигатели, произведени след 1930 г. Използването в модерни двигатели може да причини незадоволителна производителност или повреда на оборудването. |
API стандарти – дизелови двигатели
Категория | Статус | Обслужване |
CK-4 |
Текущ |
API Service Category CK-4 описва масла за използване във високоскоростни дизелови двигатели с четиритактов цикъл, проектирани да отговарят на стандартите за емисии на отработени газове за 2017 моделна година по магистрала и Tier 4 извън пътя, както и за дизелови двигатели от предходната моделна година. Тези масла са формулирани за използване във всички приложения с дизелови горива със съдържание на сяра до 500 ppm (0,05% от теглото). Тези масла са особено ефективни за поддържане на издръжливостта на системата за контрол на емисиите, където се използват филтри за твърди частици и други усъвършенствани системи за последваща обработка. |
CJ-4 |
Текущ |
За високоскоростни четиритактови дизелови двигатели, проектирани да отговарят на стандартите за емисии на отработени газове за 2010 моделна година по магистрала и Tier |
4 извън пътя, както и за дизелови двигатели от предишната моделна година. Тези масла са формулирани за използване във всички приложения с дизелови горива със съдържание на сяра до 500 ppm (0,05% от теглото). | ||
CI-4 |
Текущ |
Въведено през 2002 г. За високоскоростни четиритактови двигатели, проектирани да отговарят на стандартите за емисии на отработени газове от 2004 г., въведени през 2002 г. CI-4 маслата са формулирани да поддържат издръжливостта на двигателя, където се използва рециркулация на отработените газове (EGR) и са предназначени за използване с дизел горива със съдържание на сяра до 0,5% тегл. |
CH-4 |
Текущ |
Въведено през 1998 г. За високоскоростни четиритактови двигатели, проектирани да отговарят на стандартите за емисии на отработени газове от 1998 г. Маслата CH-4 са специално смесени за използване с дизелови горива със съдържание на сяра до 0,5% тегло. |
CG-4 | Остарели | ВНИМАНИЕ: Не е подходящ за употреба в повечето дизелови автомобилни двигатели, произведени след 2009 г. |
CF-4 | Остарели | ВНИМАНИЕ: Не е подходящ за употреба в повечето дизелови автомобилни двигатели, произведени след 2009 г. |
CF-2 |
Остарели |
ВНИМАНИЕ: Не е подходящ за използване в повечето дизелови автомобилни двигатели, произведени след 2009 г. Двутактовите двигатели може да имат различни изисквания за смазване в сравнение с четиритактовите двигатели. |
CF |
Остарели |
ВНИМАНИЕ: Не е подходящо за използване в повечето дизелови автомобилни двигатели, произведени след 2009 г. По-късните масла от категория „C“ обикновено са подходящи или предпочитани за дизелови автомобилни двигатели, за които са посочени масла „CF“. |
CE | Остарели | ВНИМАНИЕ: Не е подходящ за използване в повечето дизелови автомобилни двигатели, произведени след 1994 г. |
CD-II | Остарели | ВНИМАНИЕ: Не е подходящ за използване в повечето дизелови автомобилни двигатели, произведени след 1994 г. |
CD | Остарели | ВНИМАНИЕ: Не е подходящ за използване в повечето дизелови автомобилни двигатели, произведени след 1994 г. |
CC | Остарели | ВНИМАНИЕ: Не е подходящ за използване в повечето дизелови двигатели, произведени след 1990 г. |
CB | Остарели | ВНИМАНИЕ: Не е подходящ за използване в повечето дизелови двигатели, произведени след 1961 г. |
CA | Остарели | ВНИМАНИЕ: Не е подходящ за използване в повечето дизелови двигатели, произведени след 1959 г. |
- ACEA (Европейска асоциация на производителите на автомобили):
Обозначенията по ACEA са както следва:
ACEA A/B: Тези спецификации са за бензинови и дизелови двигатели с различни изисквания за ефективност, включително горивна ефективност и контрол на емисиите.
ACEA C: Проектиран за лекотоварни дизелови двигатели с устройства за последваща обработка и филтри за твърди частици.
ACEA E: Предназначено за тежкотоварни дизелови двигатели с различни нива на сяра в горивото.
ACEA ECT: Специално за високопроизводителни двигатели и превозни средства, работещи при удължени интервали на смяна.
Текущи ACEA спецификации:
Категория | Статус | Обслужване |
ACEA A1/B1 |
Масла, предназначени за използване в бензинови и лекотоварни дизелови двигатели с удължени интервали на смяна и подобрена икономия на гориво. | |
ACEA A3/B3 | Високоефективни масла, подходящи за използване във високопроизводителни бензинови и лекотоварни дизелови двигатели, включително тези с директно впръскване. | |
ACEA A3/B4 |
Високопроизводителни масла, предназначени за използване във високопроизводителни бензинови и лекотоварни дизелови двигатели, включително тези с директно впръскване, както и подходящи за двигатели с устройства за последваща обработка на отработените газове. | |
ACEA C1 |
Масла с ниско съдържание на SAPS (сулфатирана пепел, фосфор и сяра), подходящи за използване в оборудвани с катализатор бензинови и лекотоварни дизелови двигатели. | |
ACEA C2 |
Масла със средно съдържание на SAPS, подходящи за използване в оборудвани с катализатор бензинови и лекотоварни дизелови двигатели, включително тези с филтри за твърди частици. |
ACEA C3 |
Масла със средна SAPS, подходящи за използване в оборудвани с катализатор бензинови и лекотоварни дизелови двигатели, включително тези с филтри за твърди частици и турбокомпресори. | |
ACEA C4 |
Спецификация за масла с ниско съдържание на SAPS (сулфатна пепел, фосфор и сяра). Тези масла са предназначени за използване в оборудвани с катализатор бензинови и лекотоварни дизелови двигатели, които изискват подобрен контрол на емисиите и съвместимост с филтъра за твърди частици. Маслата ACEA C4 имат по-ниско съдържание на сулфатирана пепел, фосфор и сяра, което помага за намаляване на натрупването на прахови частици във филтрите за твърди частици (DPF) и осигурява дълготрайност и ефективна работа на системите за последваща обработка. | |
ACEA C5 |
По-нова спецификация, предназначена за масла със средно SAPS (сулфатна пепел, фосфор и сяра). Тези масла са специално формулирани за използване в оборудвани с катализатор бензинови и лекотоварни дизелови двигатели, включително тези, оборудвани с филтри за твърди частици. Маслата ACEA C5 имат още по-ниски нива на сулфатна пепел, фосфор и сяра в сравнение с маслата ACEA C3 и ACEA C4, като по този начин допринасят за намаляване на емисиите на частици и поддържат ефективната работа на най-новите технологии на двигателя. |
Спецификациите на ACEA C4 и C5 отразяват продължаващите усилия в автомобилната индустрия за разработване на смазочни материали, които са съвместими с усъвършенствани системи за контрол на емисиите, включително филтри за бензинови частици (GPF) и филтри за дизелови частици (DPF). Тези спецификации гарантират, че моторните масла отговарят на строгите изисквания за намаляване на емисиите и поддържане на дългосрочната производителност на съвременните двигатели.
· ILSAC (International Lubricant Specification Advisory Committee) (Международен консултативен комитет по спецификации на смазочни материали):
За автомобилни бензинови двигатели най-новият стандарт ILSAC включва експлоатационните свойства на всяка по-ранна категория и може да се използва за обслужване на по-стари двигатели, където се препоръчват масла от по-ранна категория.
Име | Статус | Обслужване |
GF-6A |
Текущ |
Най-новата спецификация за бензинови двигатели на пътнически автомобили и лекотоварни превозни средства, фокусирана върху икономията на гориво, защитата на системата за емисии и подобрената защита на двигателя. Представен през май 2020 г., предназначен да осигури защита срещу нискоскоростно предварително запалване (LSPI), защита от износване на веригата за синхронизация, подобрена защита от високотемпературни отлагания за бутала и турбокомпресори, по-строг контрол на утайки и лакове, подобрена икономия на гориво, подобрена система за контрол на емисиите защита и защита на двигатели, работещи с етанол-съдържащи горива до E85. |
GF-6B |
Текущ |
Прилага се само за масла с клас на вискозитет по SAE 0W-16. Въведен през май 2020 г., предназначен да осигури защита срещу нискоскоростно предварително запалване (LSPI), защита от износване на веригата за синхронизация, защита от високотемпературни отлагания за бутала и турбокомпресори, строг контрол на утайки и лакове, подобрена икономия на гориво, защита и защита на системата за контрол на емисиите на двигатели, работещи с горива, съдържащи етанол до E85. |
GF-5 |
Текущ |
Въведена през 2010 г., тази спецификация има за цел да подобри горивната ефективност, чистотата на двигателя и защитата на съвременните двигатели, включително тези, оборудвани с турбокомпресори и директно впръскване на бензин. Използвайте GF-6A, където се препоръчва GF-5. |
GF-4 |
Остарели |
Въведена през 2004 г., тази спецификация включва подобрени изисквания за производителност за по-стари и модерни двигатели, осигурявайки по-добра защита срещу износване на двигателя, образуване на отлагания и окисляване на маслото. Използвайте GF- 5, където се препоръчва GF-4. |
GF-3 |
Остарели |
ILSAC GF-3: Въведена през 2001 г., тази спецификация подчертава необходимостта от подобрена икономия на гориво, контрол на емисиите и цялостна защита на двигателя за модерните превозни средства. Използвайте GF-5, където се препоръчва GF-3. |
GF-2 |
Остарели |
Въведена през 1996 г., тази спецификация се фокусира върху осигуряването на по-добра защита на двигателя и подобрена работа на маслото за превозни средства с усъвършенствани двигателни технологии. Използвайте GF-5, където се препоръчва GF-2. |
GF-1 |
Остарели |
Въведена през 1990 г., това е първоначалната спецификация на ILSAC, насочена към осигуряване на по-добра защита на двигателя и производителност за превозни средства от онова време. Използвайте GF-5, където се препоръчва GF-1. |
· JASO (Japanese Automotive Standards Organization) (Японска организация за автомобилни стандарти):
Модерните 4-тактови мотоциклетни двигатели могат да приличат повече на автомобилни двигатели в сравнение с двутактовите мотоциклетни двигатели, но все пак имат различни изисквания за производителност. Маслото за много 4-тактови мотоциклети циркулира не само през двигателя [както при автомобила], но и през трансмисията и съединителя, за което се изискват се различни характеристики на маслото.
Обозначения по JASO:
Име | Статус | Обслужване |
JASO MA |
Проектиран за четиритактови мотоциклетни двигатели с общ картер за двигателя и трансмисията. Маслата JASO MA са формулирани, за да осигурят оптимална производителност и защита за мокри съединители |
|
JASO MA1 |
Това е първоначалната спецификация, въведена от JASO за мотоциклетни масла, фокусирана върху осигуряването на адекватно смазване и защита за двигатели с мокри съединители. |
|
JASO MA2 |
Тази спецификация е въведена като надстройка на JASO MA, предлагаща подобрени характеристики на триене и подобрена защита за двигателя и трансмисията. |
JASO MB |
Проектиран за четиритактови мотоциклетни двигатели с отделен картер за двигателя и трансмисията. Маслата JASO MB са предназначени да осигурят адекватно смазване и защита, без да е необходимо да се грижи за мокър съединител. |
|
JASO FB |
Спецификации въведени за двутактови мотоциклетни двигатели, набляга на основните изисквания за производителност. | |
JASO FC |
Предлага подобрена производителност по отношение на детергентност и чистота на буталата. |
Спецификациите на JASO играят жизненоважна роля за осигуряване на оптимална работа и защита на мотоциклетните двигатели, особено по отношение на мокри съединители и други критични компоненти. Винаги се обръщайте към ръководството на собственика на мотоциклета или етикета на контейнера за масло, за да определите подходящата спецификация на JASO за вашия мотоциклет.
· ISO (International Organization for Standardization) (Международна организация по стандартизация):
Ето някои от основните спецификации на ISO за масла:
Име | Статус | Обслужване |
ISO 3448 | Този стандарт определя класификацията на промишлени течни смазочни материали въз основа на техните степени на вискозитет. | |
ISO 6743 |
Тази поредица от стандарти обхваща различни аспекти на индустриални масла, индустриални смазочни материали и свързани продукти. | |
ISO 8217 | Този стандарт определя изискванията за горива, използвани в корабни дизелови двигатели и котли. | |
ISO 15380 |
Този стандарт покрива изискванията за смазочни материали и хидравлични течности за използване в чувствителни към околната среда приложения. | |
ISO 4925 | Този стандарт определя изискванията за горива за авиационни турбини, включително техните химични и физични свойства. | |
ISO 15380 | Този стандарт очертава спецификациите за корабни горива, които да се използват в двигатели и котли на борда на кораби. |
В таблицата по-долу са описани аналитичните данни на различните вискозитети по ISO.
Тези ISO спецификации помагат да се гарантира качеството, съвместимостта и производителността на различни видове масла и горива в различни приложения, включително промишлени, морски, авиационни и автомобилни сектори. Те предоставят насоки за производителите и потребителите за осигуряване на безопасна и ефективна работа на машини и двигатели.
· DIN (Deutsches Institut für Normung или Германски институт за стандартизация):
Ето някои от ключовите DIN спецификации за масла:
Име | Статус | Обслужване |
DIN 51524 |
Този стандарт определя изискванията за хидравлични течности в различни хидравлични приложения. Обхваща различни видове хидравлични течности и техните характеристики. |
|
DIN 51517 |
Този стандарт предоставя спецификации за смазочни масла, използвани в различни индустриални приложения, включително смазване на предавки и циркулация. | |
DIN 51528 | Този стандарт очертава изискванията за смазочни масла, използвани в компресори, включително бутални и ротационни типове. | |
DIN 51354 |
Този стандарт определя изискванията за смазочни греси, използвани в различни индустриални приложения, като обхваща техните характеристики и методи за изпитване. | |
DIN 51825 |
Този стандарт предоставя насоки за класификация и спецификация на смазочни греси въз основа на тяхната консистенция и работни условия. |
Тези DIN спецификации играят критична роля за осигуряване на качеството, производителността и съвместимостта на различни масла и смазочни материали в индустриални приложения, включително хидравлични системи, скоростни кутии, компресори и други машини. Те предоставят на производителите и потребителите стандартизирани насоки за осигуряване на безопасна и ефективна работа на индустриалното оборудване.
Описаните по-горе организации играят решаваща роля при определянето на индустриални стандарти и спецификации за различни видове моторни масла и смазочни материали, като гарантират, че продуктите отговарят на специфични изисквания за качество и производителност. Тези стандарти помагат на потребителите, производителите и регулаторните органи да определят качеството и съвместимостта на моторните и хидравличните масла с различни видове двигатели и машини.
Видове спецификации според Производители
Тук ще се спрем на всички спецификации за двигателни и други масла на основните производители на МПС.
BMW
BMW Longlife-98 (BMW LL-98)
Специално двигателно масло с дълъг живот, одобрено от BMW. Също така отговаря на ACEA A3/B3, API SJ/CD, EC SAE 5W-40. Обикновено се изисква за BMW, произведени преди МОЯТА 2002 г. Остарял от 2009 г.
BMW Longlife-01 (BMW LL-01)
Специално одобрение на BMW за напълно синтетично масло с дълъг живот. Продуктът отговаря на ACEA A3/B3 и API: SJ/CD EC-II. Обикновено се изисква за BMW, произведени след МОЯТА 2002 г. Може да се използва и там, където се препоръчва масло BMW Longlife-98.
BMW Longlife-01 FE (BMW LL-01 FE)
Напълно синтетично дълготрайно масло със свойства за икономия на гориво. Маслата, отговарящи на тези спецификации, трябва да имат нисък HTHS вискозитет, за да отговарят на изискванията на производителя за икономия на гориво. Тези масла са подходящи само за следните двигатели: N1x, N2x, N54, N55, N63, N74.
BMW Longlife-04 (BMW LL-04)
Специално одобрение на BMW за напълно синтетично масло с дълъг живот. Вискозитетите са SAE 0W-30, 0W-40, 5W-30 и 5W-40. Обикновено се изисква за BMW, оборудвани с филтър за твърди частици (DPF). Може да се използва и там, където се препоръчва масло BMW Longlife-98 или BMW Longlife-01.
BMW Longlife-12 (BMW LL-12)
Специално моторно масло само за определени одобрени бензинови двигатели и следните дизелови двигатели: Nx7K1, Nx7U1, Nx7O1 от моделна година 2013. Не е подходящо за двигатели с 2 или 3 турбини.
BMW Longlife-14+ (BMW LL-14+)
Специално моторно масло само за следните бензинови двигатели: N20, Bx8 от моделна година 2014. Не се допуска за дизелови двигатели.
BMW Longlife-17 FE (BMW LL-17 FE)
Тази спецификация изисква ниско SAPS, обикновено ACEA C5 съвместимо масло 0W20. Маслата, отговарящи на тази спецификация, обикновено се препоръчват за най-новите бензинови и дизелови BMW. Базовото масло обикновено е от група IV (полиалфаолефини).
VAG
VW 500.00
Спецификаци за всесезонни моторни масла за бензинови двигатели с вискозитет SAE 5W-X/10W-
- Вече не е активна. Използвала се е за двигатели, произведени преди август 1999 г.
VW 501.01
Спецификация за конвенционални моторни масла, подходящи за някои двигатели на VW, произведени преди август 1999 г.
VW 502.00
Спецификация за бензинови двигатели. Наследява VW 501.01 и VW 500.00. Препоръчва се за тези, които са подложени на тежки условия.
VW 503.00
Спецификация за бензиново двигателно масло с удължени сервизни интервали. Отговаря на спецификациите ACEA A1, SAE 0W-30 или 5W-30.
VW 503.01
Спецификация е специално за Audi RS4, Audi TT, S3 и Audi A8 6.0 V12 модели с мощност над 180 к.с., с удължени интервали за смяна (30 000 км или 2 години). Заменена е от VW 504.00.
VW 504.00
Спецификация VW 504.00 замества VW 503.00 и VW 503.01. Маслата със VW 504.00 са подходящи за двигатели, отговарящи на изискванията на стандартите за емисии Euro IV.
VW 505.00
Спецификация за дизелови двигатели на леки автомобили с минимално ниво на производителност CCMC PD-2. Включва вискозитети SAE 5W-50, 10W-50/60, 15W-40/50, 20W- 40/50 изискващи 13% максимална загуба от изпарение и SAE 5W-30/40, 10W-30/40, изискващи 15% максимална загуба от изпарение.
VW 505.01
Спецификация за моторно масло за VW турбодизелови двигатели с помпа-дюза и за V8 Commonrail турбодизелови двигатели. Отговаря на спецификацията ACEA B4 SAE 5W-40.
VW 506.00
Спецификация за масла за дизелови двигатели с удължени сервизни интервали до 50 000 км/2 години. Не се използва при двигатели с една инжекторна помпа. Смяната на маслото се индикира от електронния сервизен индикатор. Вискозитетът е SAE 0W30.
VW 506.01
Спецификация за масла при двигатели с помпа-дюза, работещи на удължени сервизни интервали (30 000 – 50 000 км / 24 месеца). Смяната на маслото се индикира от електронния сервизен индикатор.
VW 507.00
Спецификация за масла с ниска SAPS, подходящи за двигатели Euro 4 и почти всички VAG дизелови двигатели след 2000 г., с удължени сервизни интервали, единични инжекторни помпи, както и двигатели с помпа дюза. Изключва двигатели V10, R5 и VW търговски превозни средства без монтиран DPF (филтри за твърди частици) – те трябва да използват масло със спецификация 506 01.
VW 508.00/509.00
Спецификация (508.00 за бензин, 509.00 за дизел) която изисква масло с вискозитет 0W20 и добавки за икономия на гориво и удължен живот. Тези спецификации НЕ са обратно съвместими с по-ранните спецификации на VW. Препоръчва се за новите двигатели 2.0 TFSI 140 kW и 3.0 TDI CR 160 kW VW/Audi.
Спецификации за трансмисионни масла на VAG
VW G 009 317
Трансмисионно масло за механични и автоматични 6 степенни предавки.
VW G 052 145 A2
Синтетично трансмисионно масло с вискозитет SAE 75W90 за предни и задни диференциали, включително диференциали с ограничено приплъзване.
VW G 052 162 A2
Масло за автоматични трансмисии с модификатор на вискозитета. Подходящ за 4 и 5 степенни ZF автоматични трансмисии. Не е подходящ за трансмисии с 6 предавки.
VW G 052 171
Трансмисионно масло с вискозитет SAE 70W-75.
VW G 052 171 A2
Трансмисионно масло, предназначено за ръчни трансмисии на автомобили с напречно разположени двигатели.
VW G 052 175
Течност за съединители Haldex.
VW G 052 178
Трансмисионно масло с вискозитет SAE 75W.
VW G 052 180 A2
Трансмисионно масло за трансмисии Audi Multitronic.
VW G 052 182 (VW TL 521 82)
Трансмисионно масло за определени DSG трансмисии с двоен съединител.
VW G 052 190 A2
Трансмисионно масло за Multitronic CVT трансмисии.
VW G 052 726
Трансмисионно масло с вискозитет SAE 75W.
VW G 052 798
Трансмисионно масло с вискозитет SAE 70W-75.
VW G 052 911
Спецификация на Audi за трансмисии, използвани при надлъжни конфигурации на двигателя. Продуктите, отговарящи на тази спецификация, са с вискозитет SAE 75W90 и също отговарят на критериите API GL-5.
VW G 052 990
ATF масло за автоматични трансмисии, комбинирани с диференциали.
VW G 055 005
ATF масло за автоматични трансмисии и диференциали.
VW G 055 145
Трансмисионно масло с 3% добавка Sturaco.
VW G 055 162
ATF масло за VW автоматични трансмисии и диференциали.
VW G 055 175 A2
Течност за съединители Haldex.
FORD
Двигателни масла
Ford WSS-M2C913-A
Двигателно масло за първоначално и сервизно обслужване с вискозитет SAE 5W-30. Отговаря на
ILSAC GF-2 и ACEA A1-98 и B1-98, както и на допълнителни изисквания на Ford.
Ford WSS-M2C913-B
Масла за двигатели с искрово запалване, използващи бензин, и за двигатели с компресионно запалване, използващи дизел. Трябва да отговаря на всички изисквания на спецификациите ILSAC GF-2 и GF-3, спецификациите ACEA A1-98 и B1-98 и допълнителните изисквания на Ford.
Ford WSS-M2C913-C
Покрива спецификацията (обратно съвместима е) с Ford M2C913-B. Новото моторно масло предоставя подобрена икономия на гориво и висока устойчивост на биодизелови горива.
Ford WSS-M2C913-D
Въведена е през 2012 г. Маслата, отговарящи на тази спецификация, се препоръчват за всички дизелови двигатели на Ford, с изключение на моделите Ford Ka TDCi, произведени преди 2009 г., и моделите Ford Galaxy 1.9 TDi, произведени между 2000 и 2006 г. Обратно съвместима е с M2C913-B или M2C913-C. Масло, отговарящо на тази спецификация, трябва да се използва в автомобили Ford Transit, произведени от 2012 г. нататък с двигател Duratorq 2.2. Може да се използва при удължени интервали за смяна и също така е подходяща за използване в двигатели, работещи с биодизел или дизел с високо съдържание на сяра.
Ford WSS-M2C917-A
Двигателно масло с вискозитет SAE 5W40 за инжекторни дизелови двигатели.
Ford WSS-M2C934-A
Двигателно масло с удължен интервал на смяна за превозни средства, оборудвани с филтър за твърди частици (DPF).
Ford WSS-M2C937-A
Специално двигателно масло за Ford Focus RS. Вискозитетът трябва да бъде SAE 0W-40.
Ford WSS-M2C948-B
Базира се до голяма степен на ACEA C2, тази спецификация изисква масло с ниско SAPS и вискозитет 5W20. Предназначена е основно за 1,0-литровия, 3-цилиндров двигател EcoBoost. Съдържа вътрешни тестове за икономия на гориво и контрол на отлаганията по буталата. Маслата, отговарящи на тази спецификация, трябва да осигуряват 0,9% подобрение на икономията на гориво в сравнение с обикновените масла 5W-20.
Ford WSS-M2C950-A
Специално двигателно масло за Ford Focus Diesel 2.0, произведен от септември 2014 г. и Ford Mondeo Diesel 2.0, произведен от 2015 г. Вискозитетът трябва да бъде SAE 0W-30.
Трансмисионни масла за ръчни трансмисии
Ford 8U7J-19G518-BA
Специално трансмисионно масло за трансферната кутия на Ford Kuga.
Ford 8U7J-8708687-AA
Специално трансмисионно масло за съединители Haldex.
Ford M2C104-A
Трансмисионно масло с вискозитет SAE 90 за механични трансмисии, с EP добавка (високо налягане) и модификатор на триенето.
Ford M2C175-A
SAE 80W90 трансмисионно масло с клас API GL-4 за трансмисии Ford Type N, произведени преди 1990 г.
Ford M2C186-A
Фрикционно модифицирано трансмисионно масло за трансмисии Ford MT75.
Ford M2C192-A
Хипоидно трансмисионно масло клас SAE 75W140 за задни диференциали с нормално и ограничено приплъзване.
Ford M2C192-A + M2C118-A
Синтетично хипоидно трансмисионно масло с модификатор на триенето.
Ford M2C197-A
Хипоидно диференциално масло с EP свойства.
Ford M2C197-A + M2C118-A
Специална формула Trac-Lok за задни оси.
Ford M2C200-B
Синтетично хипоидно трансмисионно масло с вискозитет SAE 75W90, клас API GL-4 или GL-5, със свойства при екстремно налягане (EP).
Ford M2C200-C
Синтетични трансмисионни масла на основата на полиалфаолефин (PAO).
Ford M2C200-D
Синтетично трансмисионно масло на основата на полиалфаолефин (PAO) с модификатор на вискозитета и добавка за екстремно налягане (EP).
Ford M2C201-A
Термично стабилно хипоидно трансмисионно масло за предни диференциали. Отговаря на MIL- L-2105D и API GL-5
Ford M2C918-A
Синтетично трансмисионно масло клас SAE 75W90 за задни диференциали.
Ford M2C936-A
Специално трансмисионно масло за определени трансмисии с двоен съединител.
Ford M2C94-A
Мултифункционално хипоидно трансмисионно масло SAE 80W90 или 80W. Отговаря на API GL-5 и MIL-L-2105C.
Ford N052145 VX00
Това е VW G 052 145 еквивалентна спецификация на Ford. Напълно синтетичен, отговаря на API
GL-4 и SAE 75W90.
Трансмисионни масла за автоматични трансмисии
Ford Mercon
Спецификация за течности, които се използват в автоматични трансмисии на Ford.
Ford Mercon V
Течност за автоматични трансмисии с подобрена защита срещу ръжда, корозия, отлагания и износване. Подобрява превключването при ниски температури и предпазва от трептене на трансмисията. Mercon V е напълно обратно съвместима с Mercon.
General Motors
Двигателни масла
Одобрените от GM Dexos масла се препоръчват за използване във всички превозни средства на GM, с изключение на тези, произведени с дизелови двигатели Duramax, които изискват масло с качество API CJ-4.
GM-LL-A-025
Спецификация на GM за двигателно масло с дълъг живот за бензинови двигатели с вискозитет SAE 0W-30. Продуктът отговаря на ACEA A3/B3. Интервалът на смяна може да достигне 30 000 км. Препоръчва се за превозни средства, произведени преди MY2011.
GM-LL-B-025
Спецификация на GM за двигателно масло с дълъг живот за дизелови двигатели с вискозитет SAE 5W-40. Продуктът отговаря на ACEA A3/B3/B4. Интервалът на смяна може да достигне 50 000 км. Препоръчва се за превозни средства, произведени преди MY2011.
GM Dexos 1
Масло за бензинови двигатели. GM Dexos 1 заменя спецификациите GM-LL-A-025, GM6094M и GM4718M. Обикновено се препоръчва за превозни средства на GM, произведени за пазарите в Северна Америка и Азия. В сравнение с ILSAC GF-5 има по-строги изисквания по отношение на образуването на отлагания на буталото, аерацията, устойчивостта на окисление, износването, изпомпването при ниски температури и летливостта.
GM Dexos 1 Gen 3
Спецификацията GM Dexos 1 Gen 3 има подобрена защита от износване, подобрена горивна ефективност, чистота на буталата и съвместимост с модерните конструкции на двигатели.
GM Dexos 2
Спецификацията GM Dexos 2 заменя GM-LL-A-025 (бензин) и GM-LL-B-025 (дизел) за европейския пазар. Предназначена за МПС, произведени от MY2011 нататък. Обратно съвместима с по-стари спецификации. Изградена е върху стандарта ACEA C3, но съдържа и елементи от теста за образуване на отлагания по ILSAC GF-4 и теста за натрупване на утайка при ниски температури.
Течности за автоматични трансмисии
Dexron Type A, Suffix A
Спецификацията е въведена през 1957 г. Тя изисква маслото да отговаря на определени граници по отношение на неговия кинематичен вискозитет.
Dexron IID
Спецификация Dexron®-IID на General Motors. ATF, издаден през 1975 г. Съдържа изисквания за корозия на охладителя на ATF, които не са изброени в Dexron® – II.
Dexron IIE
Спецификация на General Motors Dexron®-IIE. ATF, създаден през 1991 г. Изисква подобрени характеристики при ниски температури в сравнение с Dexron®-IID, 20 000 cP при минус 40 °C.
Dexron IIIF
Спецификация на GM за масло за автоматични трансмисии, въведена през 1994 г. Наследник на Dexron IID и IIE.
Dexron IIIG
Наследник на течността за автоматични трансмисии Dexron IIIF. Има същите нискотемпературни характеристики като Dexron IIE, но с модификации на антиокислителния и фрикционния материал. Въведен през 1997 г.
Dexron IIIH
Dexron IIIH e въведена през юни 2003 г., за да замени Dexron IIIG. Трябва да е с окислително стабилно базово масло (група 2 или група 3). Маслата съгласно тази спецификация имат по-дълго запазване на свойствата при триене и раздробяване, по-добър контрол на пяната и по-дълъг живот.
Dexron VI
Спецификация, въведена през 2005 г., за да замени Dexron IIIH. Изисква по-добри свойства за запазване на качеството, окислителна стабилност и характеристики против разпенване. Маслата, отговарящи на тази спецификация, могат да се използват с удължени интервали на смяна и са енергоспестяващи.
FIAT
Двигателни масла
Fiat 9.55535-G1
Спецификация за бензинови двигатели, осигуряваща икономия на гориво и удължен интервал на смяна.
Fiat 9.55535-G2
Спецификация за масла за бензинови двигатели със стандартни характеристики.
Fiat 9.55535-H2
Спецификация за масла за бензинови двигатели, осигуряващи висока производителност и висок вискозитет при високи температури. Отговаря на API: SM, ACEA A3-04/B3-04.
Fiat 9.55535-H3
Спецификация за масла за бензинови двигатели, осигуряващи много високи характеристики.
Fiat 9.55535-D2
Спецификация за масла за дизелови двигатели със стандартни характеристики.
Fiat 9.55535-M2
Спецификация за масла с удължен пробег. Отговаря на ACEA B3-04/B4-04, GM-LL-B-025.
Fiat 9.55535-N2
Спецификация за масла с много добри характеристики за двигатели с турбокомпресор, дизел и бензин, с удължен интервал за смяна. Минималното изискване е ACEA A3/B4-04.
Fiat 9.55535-S1
Спецификация за масла за дизелови и бензинови двигатели, със системи за обработка на изгорелите газове. Осигуря икономия на гориво и удължен пробег. Отговаря на ACEA C2.
Fiat 9.55535-S2
Спецификация за масла за дизелови и бензинови двигатели, със системи за обработка на изгорелите газове. С удължен пробег. Отговаря на: ACEA C3-04, MB 229.51 и API: SM/CF.
Fiat 9.55535-GS1
Базира се на ACEA C2, вискозитет 0W30, със среден SAPS за най-новите бензинови двигатели на
Fiat Group (Fiat, Alfa-Romeo, Lancia).
Fiat 9.55535-DS1
Базира се на ACEA C2, вискозитет 0W30, със среден SAPS за най-новите дизелови двигатели на
Fiat Group (Fiat, Alfa-Romeo, Lancia).
Mercedes MB 226.5
Спецификация за автомобили Mercedes с бензинови двигатели, доставяни от Алианса Renault- Nissan. Изискванията са подобни на MB 229.5.
MB 226.51
Спецификация базирана на RN0720 и се препоръчва за превозни средства Mercedes с монтирани дизелови двигатели с DPF, доставени от Renault. Маслата с тази спецификация имат много добра термична стабилност и съвместимост със системи за обработка на изгорели газове.
MB 229.1
Спецификация за бензинови и дизелови двигатели. Изисква се минимално качество ACEA A2/B2 с допълнителни ограничения за двигателя.
MB 229.3
Спецификация за бензинови и дизелови двигатели. Минимално изисквано качество ACEA
A3/B3/B4 и MB 229.1. Може да е само с вискозитет 0/5 W-x.
MB 229.31
Спецификация за двигателно масло с ниска SAPS, препоръчва се както за дизелови, така и за бензинови двигатели на Mercedes Benz, Smart и Chrysler. Само двигателни масла с нисък вискозитет, които могат да постигнат 1,0% спестяване на използваното гориво в теста за икономия на гориво M111 (CEC L-54-T-96), могат да получат това одобрение. В този тест икономията на гориво се сравнява с ефективността на референтно масло RL 191 (SAE 15W-40).
MB 229.5
Спецификация за енергоспестяващи масла за определени двигатели на автомобили и микробуси. Одобрените масла трябва да отговарят на спецификации ACEA A3, B3 и B4 и някои допълнителни изисквания на Daimler Chrysler AG.
MB 229.51
Спецификация за Low SAPS двигателно масло с удължен живот за дизелови двигатели с филтър за твърди частици, отговарящо на емисионните стандарти EU-4 ->.
MB 229.52
Спецификация за масла, които трябва да имат по-ниско съдържание на пепел, поне 1% по-добра икономия на гориво в сравнение с изискванията на MB 229.31 и MB 229.51, по-добра устойчивост на окисление и съвместимост с биогорива. Може да се използва и когато се изисква масло MB
229.31 или MB 229.51. Точно като MB 229.5 и MB 229.51, тази спецификация изисква маслото да е с удължен живот.
PSA
Двигателни масла
PSA B71 2290
Спецификация за масло с ниска SAPS, предназначено за дизелови двигатели с филтър за твърди частици и със стандарт за емисии Euro 5. Базира се на ACEA C2 или C3 с допълнителни PSA тестове.
PSA B71 2294
Базира се на ACEA A3/B4 с допълнителни PSA тестове.
PSA B71 2295
Спецификация за двигатели преди 1998 г. Базира се на ACEA A2/B2.
PSA B71 2296
Базира се на ACEA A3/B4 + допълнителни PSA тестове.
PSA B71 2312
Спецификация за масла, способни да издържат на най-тежки термични натоварвания, като същевременно са съвместими с най-модерните системи за последваща обработка на изгорели газове. Прилага се се всички МПС на PSA, оборудвани с дизелови двигатели „BlueHDi“, и SCR чрез използване на AdBlue®. Стандартът изисква и подобрени свойства на течливост на студено, за да се намали хидродинамичното триене на маслото и да се постигне икономия на гориво, особено когато маслото е студено. Това допълнително изискване позволява отличен студен старт, по- бързо повишаване на налягането на маслото, по-бързо повишаване на оборотите и по-бързо достигане на работна температура. Така се намалява разхода на гориво и следователно емисиите газове (CO2).
Трансмисионни масла
PSA B71 2330
Спецификация за трансмисионно масло с ниво по API GL-4 и вискозитет SAE 75W80.
PSA 9730 A8
Спецификация за трансмисионно масло за трансмисии C550 използвани в Citroen C1 и Peugeot
107.
PSA B71 2315
Спецификация за трансмисионно масло с ниво по API GL-4 и вискозитет SAE 75W80, произведено от базови масла от група III на API.
Renault
Двигателни масла
Renault RN0700
Спецификация за двигателно масло, базираща се на ACEA A3/B4 или ACEA A5/B5.
Renault RN0710
Спецификация за двигателно масло, базираща се на ACEA A3/B4 + допълнителни изисквания на
Renault.
Renault RN0720
Спецификация за двигателно масло, базираща се на ACEA C3 + допълнителни изисквания на Renault. Може да се използва в последно поколение дизелови двигатели, оборудвани с DPF.
Трансмисионни масла
Tranself NFJ (заместител на Tranself TRJ)
Спецификация за трансмисионно масло за механични кутии с ниво по API GL-5 за трансмисии от серията Renault J, изградени с бронзови синхронизиращи пръстени.
Tranself NFP (заместител на Tranself TRX и Tranself TRZ)
Спецификация за трансмисионно масло за тежкотоварни МПС с ниво по API GL-5. Отлична устойчивост и противопенни свойства.
Tranself TRP
Спецификация за трансмисионно масло за механични кутии с ниво по API GL-5 за трансмисии от серията Renault PK6, изградени с бронзови синхронизиращи пръстени.
Tranself TRT
Спецификация за трансмисионно масло за механични кутии с ниво по API GL-5 за трансмисии от серията Renault JR5, изградени с бронзови синхронизиращи пръстени.