fbpx
Видове смазочни продукти

Смазочните продукти могат да бъдат разделени по следният начин:

    Течности (масла)
    Най-широко използваните смазочни материали са базирани на минерални масла, извлечени от суров петрол. След това са лубрикантите, които включват естествени масла (животински и растителни масла) и синтетични масла. Най-важното свойство на течния лубрикант е неговият вискозитет или устойчивост на течливост. При нормални работни температури маслата текат свободно, така че могат да осигурят ефективно смазване и да отвеждат топлина и замърсявания.

    Смазки (греси)
    Това са полутвърди лубриканти, обикновено направени от масло и сгъстител, които ефективно запечатват повърхности и смазват отворени системи.
    Твърди вещества
    Основните материали са графит, молибденов дисулфат и политетрафлуороетан (PTFE или тефлон). Те се използват в специални приложения и условия, при които масла и греси не могат да бъдат приложени, например при екстремни температури и в реактивна химическа среда.

    Газове
    Обикновено се използват за специални цели, като например в лагери, използвани във високоскоростни бормашини, използвани от зъболекари.

    Тук по-подробно ще разгледаме масла и греси за моторни превозни средства.
    Съществува широк спектър от различни смазочни продукти, които са предназначени за различни видове МПС, като всеки от тези продукти има, както споменахме конкретна цел и свойства (или няколко заедно) – намаляване на триенето, защита на движещите се части, почистване, охлаждане и като цяло – осигуряване на гладко функциониране на движещите механизми в превозното средство.

    1.    Моторни (двигателни) масла.

    Използват се в двигателите на всички видове МПС – леки и товарни автомобили, мотоциклети, агро и строителна техника. На базата на съставките си съществуват следните видове моторни масла:

     

    • Минерални моторни масла:
    • Полусинтетични моторни масла
    • Напълно синтетични моторни масла

     

    Всяко от изброените масла има различни разновидности, според начина на употреба и условията. (Зимни условия, състезания с високи натоварвания, специфични изисквания на инженерите на двигателя).

    Интересен пример са и двутактовите масла за мотоциклети, които се разтварят в горивото и по този начин омасляват двигателя.

     

    В днешно време маслата за бензин и дизел са универсални, но изискванията са както следва:

     

    ·         Дизелови двигатели

    Освен намаляването на триенето и осигуряването на охлаждане, има още три основни вида защита, които маслата за дизелов двигател осигуряват:

    • Защита от киселини и корозия
    • Защита от отлагания и утайки
    • Защита от износване

     

    ·         Бензинови двигател

    Функциите на маслото за бензинови двигатели са:

    • Предотвратява износването на клапанния механизъм
    • Поддържа чистотата на буталата и намаляване на разхода на масло
    • Предотвратяване на износването на буталните пръстени и цилиндровите втулки
    • Предотвратяване на образуването на утайки
    • Предотвратяване на корозията на лагерите
    • Предотвратяване на навлизането на въздух
    • Намаляване на сгъстяването и окисляването на маслото

     

    ·         Масла за газови двигатели

    При газовите двигатели също е необходимо масло за:

    • Смазване на движещи се части, защита от износване
    • Защита от корозия
    • Охлаждане, топлообмен
    • Запечатване
    • Неутрализиране на кисели (кисели) продукти на горене
    • Намаляване на отлаганията, чистота на двигателя

     

    2.    Трансмисионни маслa

     

    Това са масла за различните видове скоростни кутии, диференциали, раздатки и други задвижващи механизми. Основните цели са:

    • Осигуряване на течен филм за адекватно разделяне на компонентите (зъбни колела и лагери)
    • Контрол на триенето
    • Контрол на износването
    • Действа като охладител
    • Минимизира корозията
    • Потиска ударните натоварвания
    • Уплътнява
    • Прехвърляне на мощността от двигателя към задвижващия вал и диференциала, за задвижване на колелата
    • Промяна на въртящия момент, скоростта и посоката чрез промяна на предавателните отношения, позволявайки на двигателя на превозното средство да остане близо до диапазона на оборотите на най-добрата си производителност с цел мощността и въртящият момент са максимални, а разходът на гориво е минимален

    Като подвидове могат да бъдат разделени на:

     

    ·        Масла за ръчни трансмисии

    Осигуряват смазване на предавките и лагерите. Има най-различни вискозитети като: 75W-80, 75W-90.. Някои от тях са на минерална основа, а други са синтетични.

     

    ·        Автоматична трансмисионна течност (Automatic Transmission Fluid – ATF)

     Използва се в автоматични трансмисии за смазване, охлаждане и предаване на мощност. Има няколко разновидности според различните видове спецификации.

     

    ·        Течност за безстепенни трансмисии (Continuously Variable Transmission Fluid – CVT)

     Проектирана за превозни средства със CVT трансмисии, осигурява постоянна и плавна работа.

     

    ·        Течност за трансмисии с двоен съединител (Dual-Clutch Transmission Fluid- DCT

    /Direct-Shift Gearbox Fluid – DSG (при VAG)

     Проектирана за превозни средства със DSG трансмисии, осигурява постоянна и плавна работа и много бързо превключване на предавките.

     

    ·        Течност за диференциали и раздатъчни механизми

     Използва се в диференциали и раздатки за смазване на предавките и лагерите. Различните модели могат да изискват различни вискозитети, както при ръчните скоростни кутии.

     

    3.    Хидравлични масла

    Основната цел на хидравличните масла е предавателна мощност и за защита на хидравлични компоненти и система

    • Течност за спирачки: Използва се в хидравлични спирачни системи за предаване на сила и защита от корозия.
    • Течност за хидравлично управление: Предназначена е за системи за управление с хидравлични волани.
    • Хидравлична течност (за хидравлични системи): Използва се в различни хидравлични системи, като тези на тежката техника и строителната техника.

     

    4.    Смазки / греси

     

    Гресите защитават оборудването, като смазват и остават на място, поради тяхната специфика. Съществуват различни типове греси, някои от тях са:

    • Смазка за въртящи лагери: Нанася се в лагерите на колелата, за да се намали триенето и предпази от износване.
    • Смазка за шаси: Използва се за смазване на различни части на шасито, като съединения на окачването.
    • Универсална грес: Има най- различни приложения във всички индустрии.

     

    5.    Охладителна течност (Антифриз)

     

    Основните функции на охладителните течности са поддържане на температурата на двигателя и предотвратява замръзване или прегряване, но също така и:

    • Контрол на температурата
    • Защита от замръзване и кипене
    • Предотвратяване на корозия
    • Подобрен топлопренос
    • Съвместимост на материалите
    • Подобрен топлопренос
    • Смазване

    Освен по-горе споменатите видове масла съществуват и следните, индустриален вид масла:

     

    6.    Компресорни масла

    В ротационните компресори се изисква масло за:

    • Уплътняване на вътрешните хлабини
    • Охлаждане на газа по време на компресия
    • Смазване на движещи се части, особено лопатките (въртяща се лопатка) или зацепващите се пластини (винт) и техните лагери и зъбни колела
    • Защита от корозия

    При буталните компресори маслото е необходимо за:

    • Смазване на лагерите, буталата, пръстените, стените на цилиндрите и клапаните
    • Охлаждане на колянови лагери и бутала
    • Уплътняване между буталните пръстени и стените на цилиндъра при високи налягания

     

    7.    Компресорни масла (хладилни)

    Задачите на хладилното масло са

    • Смазване на лагери, цилиндри, бутала
    • Уплътняване на зони под налягане
    • Охлаждане на горещи точки на компресора
    • Предотвратяване на корозия
    • Електрическа изолация
    • Намалете нивото на шума

     

    8.    Турбинни масла

    Целите на турбинните масла са:

    • Смазване на големите лагери на дръжката, поддържайки натоварването и намалявайки износването.
    • Отстраняване на топлина и замърсители (отломки от износване, кондензат на пара).
    • Хидравлично управление (предимно при газови турбини; парните турбини използват огнеустойчиви течности).

     

    9.    Трансформаторни масла

    Функциите на трансформаторните масла са:

    • Охлаждане – разсейване на топлината, генерирана в сърцевината и намотките
    • Изолиране на електрическите части
    • Защита на частите от корозия
    • Пренос на информация

     

    10.  Масла за пренос на топлина

    Използват се за пренос на топлина от едно на друго или за пренасяне на топлина от източник към процес.

     

    ! Важно е да се използва правилният вид и клас на маслото, посочени от производителя на превозното средство, за да се осигури оптимална производителност и продължителност на употребата. Редовната поддръжка, включително смяната на маслото и редовната проверка са от съществено значение за гладката и ефективна работа на всяко превозно средство.

    Филтри

    Цена

    Категории продукти

    Тип масло

    Вискозитет

    Разфасовка