Смазочните продукти могат да бъдат разделени по следният начин:
Течности (масла)
Най-широко използваните смазочни материали са базирани на минерални масла, извлечени от суров петрол. След това са лубрикантите, които включват естествени масла (животински и растителни масла) и синтетични масла. Най-важното свойство на течния лубрикант е неговият вискозитет или устойчивост на течливост. При нормални работни температури маслата текат свободно, така че могат да осигурят ефективно смазване и да отвеждат топлина и замърсявания.
Смазки (греси)
Това са полутвърди лубриканти, обикновено направени от масло и сгъстител, които ефективно запечатват повърхности и смазват отворени системи.
Твърди вещества
Основните материали са графит, молибденов дисулфат и политетрафлуороетан (PTFE или тефлон). Те се използват в специални приложения и условия, при които масла и греси не могат да бъдат приложени, например при екстремни температури и в реактивна химическа среда.
Газове
Обикновено се използват за специални цели, като например в лагери, използвани във високоскоростни бормашини, използвани от зъболекари.
Тук по-подробно ще разгледаме масла и греси за моторни превозни средства.
Съществува широк спектър от различни смазочни продукти, които са предназначени за различни видове МПС, като всеки от тези продукти има, както споменахме конкретна цел и свойства (или няколко заедно) – намаляване на триенето, защита на движещите се части, почистване, охлаждане и като цяло – осигуряване на гладко функциониране на движещите механизми в превозното средство.
1. Моторни (двигателни) масла.
Използват се в двигателите на всички видове МПС – леки и товарни автомобили, мотоциклети, агро и строителна техника. На базата на съставките си съществуват следните видове моторни масла:
- Минерални моторни масла:
- Полусинтетични моторни масла
- Напълно синтетични моторни масла
Всяко от изброените масла има различни разновидности, според начина на употреба и условията. (Зимни условия, състезания с високи натоварвания, специфични изисквания на инженерите на двигателя).
Интересен пример са и двутактовите масла за мотоциклети, които се разтварят в горивото и по този начин омасляват двигателя.
В днешно време маслата за бензин и дизел са универсални, но изискванията са както следва:
· Дизелови двигатели
Освен намаляването на триенето и осигуряването на охлаждане, има още три основни вида защита, които маслата за дизелов двигател осигуряват:
- Защита от киселини и корозия
- Защита от отлагания и утайки
- Защита от износване
· Бензинови двигател
Функциите на маслото за бензинови двигатели са:
- Предотвратява износването на клапанния механизъм
- Поддържа чистотата на буталата и намаляване на разхода на масло
- Предотвратяване на износването на буталните пръстени и цилиндровите втулки
- Предотвратяване на образуването на утайки
- Предотвратяване на корозията на лагерите
- Предотвратяване на навлизането на въздух
- Намаляване на сгъстяването и окисляването на маслото
· Масла за газови двигатели
При газовите двигатели също е необходимо масло за:
- Смазване на движещи се части, защита от износване
- Защита от корозия
- Охлаждане, топлообмен
- Запечатване
- Неутрализиране на кисели (кисели) продукти на горене
- Намаляване на отлаганията, чистота на двигателя
2. Трансмисионни маслa
Това са масла за различните видове скоростни кутии, диференциали, раздатки и други задвижващи механизми. Основните цели са:
- Осигуряване на течен филм за адекватно разделяне на компонентите (зъбни колела и лагери)
- Контрол на триенето
- Контрол на износването
- Действа като охладител
- Минимизира корозията
- Потиска ударните натоварвания
- Уплътнява
- Прехвърляне на мощността от двигателя към задвижващия вал и диференциала, за задвижване на колелата
- Промяна на въртящия момент, скоростта и посоката чрез промяна на предавателните отношения, позволявайки на двигателя на превозното средство да остане близо до диапазона на оборотите на най-добрата си производителност с цел мощността и въртящият момент са максимални, а разходът на гориво е минимален
Като подвидове могат да бъдат разделени на:
· Масла за ръчни трансмисии
Осигуряват смазване на предавките и лагерите. Има най-различни вискозитети като: 75W-80, 75W-90.. Някои от тях са на минерална основа, а други са синтетични.
· Автоматична трансмисионна течност (Automatic Transmission Fluid – ATF)
Използва се в автоматични трансмисии за смазване, охлаждане и предаване на мощност. Има няколко разновидности според различните видове спецификации.
· Течност за безстепенни трансмисии (Continuously Variable Transmission Fluid – CVT)
Проектирана за превозни средства със CVT трансмисии, осигурява постоянна и плавна работа.
· Течност за трансмисии с двоен съединител (Dual-Clutch Transmission Fluid- DCT
/Direct-Shift Gearbox Fluid – DSG (при VAG)
Проектирана за превозни средства със DSG трансмисии, осигурява постоянна и плавна работа и много бързо превключване на предавките.
· Течност за диференциали и раздатъчни механизми
Използва се в диференциали и раздатки за смазване на предавките и лагерите. Различните модели могат да изискват различни вискозитети, както при ръчните скоростни кутии.
3. Хидравлични масла
Основната цел на хидравличните масла е предавателна мощност и за защита на хидравлични компоненти и система
- Течност за спирачки: Използва се в хидравлични спирачни системи за предаване на сила и защита от корозия.
- Течност за хидравлично управление: Предназначена е за системи за управление с хидравлични волани.
- Хидравлична течност (за хидравлични системи): Използва се в различни хидравлични системи, като тези на тежката техника и строителната техника.
4. Смазки / греси
Гресите защитават оборудването, като смазват и остават на място, поради тяхната специфика. Съществуват различни типове греси, някои от тях са:
- Смазка за въртящи лагери: Нанася се в лагерите на колелата, за да се намали триенето и предпази от износване.
- Смазка за шаси: Използва се за смазване на различни части на шасито, като съединения на окачването.
- Универсална грес: Има най- различни приложения във всички индустрии.
5. Охладителна течност (Антифриз)
Основните функции на охладителните течности са поддържане на температурата на двигателя и предотвратява замръзване или прегряване, но също така и:
- Контрол на температурата
- Защита от замръзване и кипене
- Предотвратяване на корозия
- Подобрен топлопренос
- Съвместимост на материалите
- Подобрен топлопренос
- Смазване
Освен по-горе споменатите видове масла съществуват и следните, индустриален вид масла:
6. Компресорни масла
В ротационните компресори се изисква масло за:
- Уплътняване на вътрешните хлабини
- Охлаждане на газа по време на компресия
- Смазване на движещи се части, особено лопатките (въртяща се лопатка) или зацепващите се пластини (винт) и техните лагери и зъбни колела
- Защита от корозия
При буталните компресори маслото е необходимо за:
- Смазване на лагерите, буталата, пръстените, стените на цилиндрите и клапаните
- Охлаждане на колянови лагери и бутала
- Уплътняване между буталните пръстени и стените на цилиндъра при високи налягания
7. Компресорни масла (хладилни)
Задачите на хладилното масло са
- Смазване на лагери, цилиндри, бутала
- Уплътняване на зони под налягане
- Охлаждане на горещи точки на компресора
- Предотвратяване на корозия
- Електрическа изолация
- Намалете нивото на шума
8. Турбинни масла
Целите на турбинните масла са:
- Смазване на големите лагери на дръжката, поддържайки натоварването и намалявайки износването.
- Отстраняване на топлина и замърсители (отломки от износване, кондензат на пара).
- Хидравлично управление (предимно при газови турбини; парните турбини използват огнеустойчиви течности).
9. Трансформаторни масла
Функциите на трансформаторните масла са:
- Охлаждане – разсейване на топлината, генерирана в сърцевината и намотките
- Изолиране на електрическите части
- Защита на частите от корозия
- Пренос на информация
10. Масла за пренос на топлина
Използват се за пренос на топлина от едно на друго или за пренасяне на топлина от източник към процес.
! Важно е да се използва правилният вид и клас на маслото, посочени от производителя на превозното средство, за да се осигури оптимална производителност и продължителност на употребата. Редовната поддръжка, включително смяната на маслото и редовната проверка са от съществено значение за гладката и ефективна работа на всяко превозно средство.